Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 3 februari 2011

Världens godaste morotskaka

Den här morotskakan tänker jag bjuda mina kollegor på imorgon, eftersom det är sista dagen jag träffar många av dem innan jag börjar på mitt nya jobb. Det är den absolut godaste morotskakan jag vet!

Världens godaste morotskaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl rapsolja
4½ dl rårivna morötter

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
2. Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i äggsmeten.
3. Tillsätt olja och rårivna morötter.
4. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
5. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader ca 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
6. Låt kakan svalna.

Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost

1. Vispa alla ingredienser krämigt med elvisp.
2. Bred frostingen över morotskakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar