Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 13 februari 2011

Frozen cheesecake

Som jag skrev i inlägget "New york blueberry cheesecake" så älskar jag fryst cheesecake. Det här receptet är taget från Leilas "A piece of cake". Oftast gör jag cheesecake i en rund springform men vill man ha ett lyxigare utseende rekommenderas en fin sockerkaksform. Om jag bara gör kakan till mig själv och inte ska bjuda på den är en vanlig plastlåda praktiskt. Då kan man enkelt förvara den i frysen och ta fram och äta som glass!

Frozen cheesecake
4 ägg
1½ dl strösocker
200 g philadelphiaost
4 dl vispgrädde
ca 200 g digestivekex

1. Separera äggulorna från vitorna.
2. Vispa äggulor och strösocker poröst. Rör ner philadelphiaosten.
3. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
4. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5. Krossa kexen fint och varva med smeten i en kakform. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor.
6. Ställ i frysen i minst 4 timmar.
7. Ta fram kakan ur frysen en stund före servering, den ska vara halvtinad. Servera gärna med frukt eller bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar