Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 3 februari 2011

Grova valnötsbaguetter

Jag fick en baguettplåt i julklapp och den används flitigt. Det här receptet med valnötter experimenterade jag fram idag. Baguetterna blev luftiga och mjuka men med en hård skorpa, precis som jag vill ha det. Tricket för att få luftiga baguetter är att arbeta degen länge innan jäsning och att inte knåda den när man bakar ut baguetterna. Den knapriga skorpan får man genom att slänga in isbitar i ugnen under gräddningen.

Grova valnötsbaguetter (2 st)
12,5 g jäst
3 dl vatten
½ msk olivolja
1 tsk salt
10 valnötter
1 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1 dl fint rågmjöl
2 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och rör ut jästen i lite av vattnet.
2. Tillsätt resten av vattnet och övriga ingredienser.
3. Arbeta degen smidig i maskin eller för hand. Tillsätt mer mjöl vid behov. 
4. Täck med en bakduk och låt jäsa i 60 minuter.
5. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk. Dela den i 2 bitar. Forma försiktigt bitarna till längder och vrid dem ett varv.
6. Lägg längderna på en plåt (gärna baguettplåt), smord eller med bakplåtspapper. Gör några snitt på snedden med en vass kniv.
7. Täck med en bakduk och låt jäsa i 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
8. Pensla baguetterna med vatten.
9. Sätt in plåten i ugnen och släng in några isbitar längst ner i ugnen.
10. Grädda tills baguetterna fått färg, ca 10 minuter.
11. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ytterligare cirka 20 minuter.
12. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar