Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 14 februari 2011

Dumlekladdkaka

Idag hade jag och Erik tänkt äta på restaurang men det var tyvärr fullbokat där vi ville äta så det fick bli Alla hjärtans dag-mys hemma med räktallrik, inte så illa det heller! Jag tycker det är gott med ägg, avokado och valnötter till räkorna, och så sallad, gurka, tomat, citron och majonnäs. Och hembakad baguett med vitlökssmör!

Till efterrätt gjorde jag en egen variant av kladdkaka. Jag testade att smälta ner dumle (jag använde dumle på rulle men det går säkert lika bra med vanliga kolor) i smeten och sen toppa med några dumle ovanpå. Det blev riktigt lyckat, hädanefter kommer jag aldrig att nöja mig med vanlig kladdkaka! Mums!

Min dumlekladdkaka
100 g margarin
1 rulle dumle (12 bitar)
2 ägg
2 dl strösocker
½ dl råsocker
1½ tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 msk kakao
1½ dl vetemjöl
kokos

1. Smält margarinet och hälften av dumlebitarna i en kastrull. Låt svalna.
2. Vispa ägg och socker.
3. Tillsätt övriga ingredienser.
4. Smörj en form med löstagbara kanter (24 cm i diameter) och häll i kokosflingor så att de täcker formen.
5. Häll smeten i formen.
6. Tryck ner resterande dumlebitar i smeten.
7. Grädda i 175 grader ca 15 minuter. Kakan ska vara riktigt kladdig!

Servera med vispad grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar