Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 3 februari 2011

Morotsfrallor

Idag har jag lekt hemmafru och städat, tvättat, storhandlat och dessutom har jag hunnit med att baka. Temat har varit morot med morotsfrallor och morotskaka som följd. Dock kunde jag inte motstå att även baka en fudgekaka (se tidigare publicerat recept).

Morotsfrallorna är härligt saftiga och fiberrika och smakade bra med en kopp te efter morgonens långpromenad.

Morotsfrallor (16 st)
25 g jäst
5 dl mjölk
3/4 dl rapsolja
2 tsk salt
2 medelstora morötter
1 dl vetekli
4 dl havregryn
4 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

1. Skala och råriv morötterna.
2. Smula ner jästen i en degbunke.
3. Värm mjölken till 37 grader, blanda i oljan och rör ut jästen i lite av degspadet.
4. Tillsätt resten av degspadet och övriga ingredienser, men spara lite av vetemjölet till utbakningen.
5. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter.
6. Strö över lite mjöl och låt jäsa övertäckt ca 45 minuter.
7. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig med resten av mjölet.
8. Dela degen i 16 delar, forma varje del till en bulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
9. Låt bullarna jäsa utan bakduk ca 20 minuter.
10. Grädda mitt i ugnen i 225 grader, ca 12 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar