Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 3 februari 2011

Saffransdoftande fisksoppa

Den här soppan hittade jag på idag. Den blev över förväntan god! Jag gjorde egen fond av räkskalen (se receptet), men det går också bra med köpt fiskbuljong (tärning eller fond).

Saffransdoftande fisksoppa (2 portioner)
10 räkor med skal
6 dl vatten
3 potatisar
2 morötter
1 gul lök
1/4 purjolök
1 vitlöksklyfta
6 broccolibuketter
4 cocktailtomater
1 msk tomatpuré
1/2 paket saffran
2 dl mjölk
1 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
1 tsk timjan
200 g torsk
Salt, peppar, paprikakrydda

Fond:
Skala räkorna. Lägg dem åt sidan för att ha i soppan. Lägg skal och räkhuvud i en kastrull, fyll på med 6 dl vatten. Sätt på ett lock och koka i cirka 15 minuter. Sila bort räkskal och koka ihop fonden tills 4 dl återstår. Salta och smaka av.

1. Skala och skär potatis, morötter, lök, purjolök och vitlök i bitar och bryn i olja i en gryta.
2. Tillsätt tomatpuré, saffran, övriga kryddor och fond. Låt sjuda i 10 minuter.
3. Dela fisken i lagom stora bitar.
4. Tillsätt mjölk, matlagningsgrädde, creme fraiche, broccoli, halverade cocktailtomater och fisken. Låt sjuda i 5 minuter.
5. Tag grytan från värmen och lägg i räkorna. Låt soppan dra i några minuter.
6. Garnera med en klick creme fraiche eller aioli och toppa med en räka.

Servera med ett gott bröd. Jag bakade grova valnötsbaguetter (se receptet ovanför).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar