Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 20 februari 2011

Hawaiigryta

När jag gick igenom lite gamla recept i veckan hittade jag receptet på den här grytan. Det var ingen tvekan om vad det skulle bli till fredagsmiddag! Hawaiigryta var en av mina favoriträtter en gång i tiden, men av någon anledning har den blivit lite bortglömd och innan i fredags hade jag inte ätit den på evigheter. Smaken är mustig och frisk på samma gång och hädanefter kommer jag att laga den oftare!

Hawaiigryta (2 personer)
200 g grytbitar av nöt
1 liten purjolök
1 röd paprika
3 msk vetemjöl
1 tsk curry
1 dl vatten
1 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
1½ dl ananasspad
2 vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
2 tsk soja
½ tsk paprikapulver
svartpeppar
salt
5 ananasringar

1. Bryn grytbitarna i en gryta. Salta.
2. Hacka purjolöken och paprikan, bryn med köttet.
3. Pudra över mjöl och curry.
4. Späd med vätskorna.
5. Blanda i den pressade vitlöken, buljongtärningen och sojan.
6. Smaka av med kryddorna.
7. Låt koka under lock tills köttet är mört, minst 10 minuter.
8. Lägg i ananasskivorna skurna i bitar.

Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar