Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 13 februari 2011

Polarkakor

Imorse åt vi en riktigt lång och härlig söndagsfrukost bestående av te/kaffe, juice, yoghurt med müsli och nybakade solrosfrallor och polarkakor med skinka, rödbetssallad, ost, leverpastej och gurka. Snart ska vi gå ut på en uppfriskande promenad i solskenet!

Polarkakor
50 g jäst
50 g matfett (jag brukar använda rapsolja, 50 g motsvarar ½ dl)
5 dl vatten
3 msk ljus sirap
1 tsk salt
ca 16 dl rågsikt (jag bytte ut några deciliter av rågsikten mot havregryn och grahamsmjöl)

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Smält matfettet, tillsätt vattnet (om olja används tillsätts det direkt i vattnet) och värm till 37 grader.
3. Häll lite av det över jästen och rör tills den är upplöst.
4. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen blank och smidig. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.
5. Dela degen i 20 bitar. Kavla ut dem till kakor i önskad form och nagga väl eller använd kruskavel.
6. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk ca 10 minuter.
7. Grädda kakorna mitt i ugnen i 275 grader 3-5 minuter. Vänd dem eventuellt efter halva tiden.
8. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar