Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 12 februari 2011

New york blueberry cheesecake

Medan Erik lagade middagen igår (kyckling med mango chutney) passade jag på att baka efterrätten. Receptet är från Leilas "A piece of cake". Jag gjorde två tredjedelars sats eftersom jag bara hade 400 g philadelphiaost hemma. Kesellan bytte jag ut mot creme fraiche. Eftersom jag älskar fryst cheesecake tänkte jag att jag skulle testa att göra en "riktig" cheesecake. Tyvärr var den här gräddade varianten inte lika god som jag hade hoppats, troligtvis för att den var mer syrlig än söt. Men för alla cheesecakefantaster är nog den här kakan himmelsk!

New york blueberry cheesecake
Botten:
300 g
150 g

Cheesecakesmet:
600 gram
2½ dl 
1 dl 
1 dl 
2 tsk
1 dl
200 g
1½ dl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa kexen och blanda med det smälta smöret.
3. Tryck ut kexblandningen i en springform, ca 24 cm i diameter.
4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i ca 10 minuter och låt svalna.
5. Vispa philadelphiaosten och kesellan krämigt i en skål.
6. Tillsätt sockret, majsstärkelsen och vaniljsockret.
7. Rör i ett ägg i taget och sist grädden.
8. Smält chokladen och blanda ner i smeten.
9. Häll smeten över bottnen och strö över blåbär.
10. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Täck den eventuellt med aluminiumfolie när den har blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
11. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i ca 30 minuter.

Servera gärna kakan kylskåpskall, då är den lättare att skära upp i snygga bitar.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar