Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 12 februari 2011

Banankaka med choklad

När jag har bananer som börjar bli lite för mogna brukar jag göra den här banankakan. Banan och choklad är en supergod kombination tycker jag! Den här gången gjorde jag kakan i min fina sockerkaksform som jag fick i julklapp, men det går lika bra med en vanlig springform med löstagbar kant.

Banankaka med choklad
75 g smör eller margarin
2½ dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

1. Smält matfettet i en kastrull. Låt svalna.
2. Tillsätt socker, mjölk, salt och vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
3. Mosa bananerna och blanda ner i smeten.
4. Hacka blockchokladen.
5. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten.
6. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem.
7. Häll blandningen i smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
8. Grädda i 175°C i 30-40 minuter. Kakan ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig.


  
Servera med vispad grädde eller glass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar