Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 6 februari 2011

Snabba rågbullar

Igår bakade jag de här rågbullarna för första gången. Det gick på mindre än 1 timme, vilket var perfekt eftersom jag skulle iväg och jobba och hade ont om tid på morgonen. Trots kort jästid blev de riktigt mjuka och luftiga och de uppskattades mycket både av Erik och hans bror som var på besök. Jag kommer garanterat att baka dem igen!

Snabba rågbullar (18 st)
50 g jäst
25 g margarin
6 dl vatten
1 tsk salt
½ dl sirap
2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
6 dl rågsikt
3 dl vetemjöl

1. Smält margarinet, tillsätt vattnet och värm till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i lite av degspadet.
3. Tillsätt resten av degspadet och övriga ingredienser.
4. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter.
5. Knåda degen smidig på mjölat bakbord, tillsätt mer mjöl om det behövs.
6. Dela degen i 18 delar och forma till bullar.
7. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk 15-20 minuter.
8. Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter. 
9. Låt svalna på galler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar