Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 26 februari 2011

Chokladmousse

Till dessert igår gjorde jag både vit och mörk chokladmousse som jag varvade i glas och strödde hackad choklad över. Jag använde mörk choklad med hallon och blåbär men vilken choklad som helst går bra. Det är också gott att blanda hackad choklad direkt i moussen eller servera den med färska bär. Det här är en len och mjuk chokladmousse och kombinationen av mörk och vit choklad är en riktig smakupplevelse!

Mörk chokladmousse (4 port)
125 g mörk choklad
2 äggulor
3 msk florsocker
3 msk kaffe (byt ut mot vatten om du inte vill ha kaffesmak)
3 dl vispgrädde

1. Smält chokladen och låt svalna något.
2. Rör ner äggulorna en i taget i chokladen och rör väl mellan varje. Tillsätt florsocker och kaffe och låt smeten svalna.
3. Vispa grädden, men inte alltför hårt. Vänd ner den i smeten och fördela i portionsskålar eller glas. Ställ kallt.

Vit chokladmousse (4 port)
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde

1. Smält chokladen och låt svalna.
2. Vispa grädden och blanda den med chokladen.
3. Fördela den vita moussen över den mörka i portionsskålarna eller glasen och låt stå i kylen några timmar.

Hacka choklad och strö över moussen innan servering.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar