Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 20 februari 2011

Grova frallor

Det här brödet kräver planering eftersom man börjar med degen kvällen innan man bakar ut brödet. Det är ett riktigt grovt och saftigt bröd fullt av näring och fibrer. Det passar utmärkt till söndagsfrukosten och ger energi hela dagen!

Grova frallor (30 st)
Dag 1:
5 dl vatten
½ dl rågkross
½ dl vetekross
1 dl linfrö
½ msk salt
1 dl fint rågmjöl

Dag 2:
3½ dl filmjölk
50 g jäst
1/4 dl ljus sirap
½ dl solroskärnor
3 dl havregryn
4 dl fint rågmjöl
7 dl vetemjöl

1. Dag 1: Koka upp vattnet med kross, linfrö och salt. Låt koka ca 10 minuter. Ta kastrullen från plattan och rör i rågmjölet. Låt kallna och täck sedan med lock eller plastfolie. Låt stå till nästa dag i rumstemperatur.
2. Dag 2: Blanda ner filmjölken i gröten från dag 1 och värm försiktigt till fingervarmt, 37°. Lös upp jästen i lite av blandningen. Tillsätt sirap, solroskärnor, havregryn, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en fast deg och tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela i bitar som formas till bullar. Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa ytterligare ca 30 minuter.
4. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250° ca 10 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.

2 kommentarer:

  1. Detta tror jag att jag har haft äran att få smaka :) /S

    SvaraRadera
  2. Det var första gången jag gjorde den här sorten så det måste vara något annat bröd du tänker på. Men du är välkommen hit på frukost snart så får du smaka!

    SvaraRadera