Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 25 mars 2011

Våfflor

Vi tjuvfirade våffeldagen igår med nyinköpt våffeljärn. Jag gjorde två olika sorters våfflor, riktiga frasvåfflor med vispgrädde i smeten och lite enklare "vardagsvåfflor". De blev också fint frasiga, tricket är att inte använda ägg i smeten. Det är svårt att säga vilken variant som var godast!


Äkta frasvåfflor (12 st)
4 dl vetemjöl
3 dl vatten
1 krm salt
4 dl vispgrädde
smör till laggen

1. Vispa vetemjöl, vatten och salt till en jämn smet. Låt smeten stå i rumstemperatur i ca 1 timme.
2. Vispa grädden ganska hårt och blanda ner den i smeten.
3. Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör till de första våfflorna.
4. Grädda gyllenbruna våfflor.


Vardagsvåfflor (8 st)
100 g smör
2 1/2 dl kallt vatten
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
smör till laggen

1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Vispa samman vatten och vetemjöl blandat med bakpulver till en slät smet. Vispa ner mjölken och det avsvalnade smöret.
3. Hetta upp våffeljärnet och smörj det med lite smör till första laggen.
4. Grädda våfflorna gyllenbruna och servera dem helst nygräddade eller lägg dem på galler bredvid varandra.

Servera våfflorna med bär, sylt och vispad grädde eller glass.

3 kommentarer:

  1. Oj vad mycket mumsiga recept du lagt in! Jag försökte hitta var man kan få ett mail när du har uppdaterat bloggen men jag hittade det inte. Vet du hur man gör? Kram /Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag ska kolla upp det, har för mig att det finns en sådan funktion. Önskar du dig något särskilt i mat- eller bakväg när du kommer hit? :)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr kom jag ju inte dom planerat, men det gör att du hinner hitta på ännu fler smaskiga recept tills jag kommer nästa gång!!

    SvaraRadera