Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 9 mars 2011

Semlor

Igår var det fettisdagen och självklart firades det med en semla. Jag brukar göra egna semlor men det känns lite extra lyxigt att köpa så jag slog till på "Stockholms godaste och största semlor" från Café Eclair. Åtminstone skyltade caféet med det och det kan nog stämma. De var både stora och riktigt goda. Dock är mina hemmagjorda semlor minst lika goda. Jag har en påse med semmelbullar som jag bakade för några veckor sedan i frysen så det får bli en sådan semla nästa gång!

Här kommer receptet på mina favoritsemlor. Hjorthornssaltet gör bullarna mer luftiga och porösa. Jag brukar tillsätta lite kardemumma i degen också så blir det extra gott!

Klassiska semlor
25 g jäst
100 g margarin eller smör
2½ dl mjölk
1 ägg
1 dl socker
2 krm salt
2 krm hjorthornssalt
7 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Fyllning:
100 g mandelmassa
3 msk mjölk

Garnering:
2 dl vispgrädde
florsocker

1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt, hjorthornssalt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i ca 10 bitar. Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta ca 20 minuter. Pensla sedan med uppvispat ägg.
5. Grädda mitt i ugnen i 250°C, ca 10 minuter. Låt bullarna svalna på galler.
6. Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna.
7. Vispa grädden fast. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken.
8. Pudra över florsocker och servera.

Jag föredrar att äta min semla som den är medan Erik tycker att det är gott med en hetvägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar