Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 14 mars 2011

Fläskfilé med färskost

I helgen testade vi ett nytt recept med fläskfilé som var riktigt gott. Mascarponen bytte jag ut mot ricotta, som också är en italiensk färskost men inte lika söt som mascarpone. Såsen blev ändå tillräckligt söt med tanke på mango chutneyn. Jag strödde också salta jordnötter över gratängen, smarrigt!

Fläskfilé med färskost
1 fläskfilé, ca 600 g
Salt och peppar
1 gul lök
6 färska champinjoner
250 g mascarpone
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
3 dl grädde
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
1 röd paprika

1. Skär fläskfilén i skivor. Salta och peppra skivorna och bryn i en stekpanna. Lägg dem sedan i en ugnsform.
2. Hacka löken och skär champinjonerna i skivor. Bryn det i stekpannan och lägg över i ugnsformen.
3. Blanda mascarpone, grädde, crème fraiche, sambal oelek, mango chutney och buljongtärningar i en kastrull och låt koka ihop.

4. Skär paprikan i bitar och tillsätt dem i såsen. Låt koka en stund och slå sedan såsen över köttet.
5. Gratinera i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter.

Servera med ris och sallad.


1 kommentar:

  1. Vilken delikatess! Mascarpone har jag aldrig köpt, det måste du lära mig vad det är! Kram /Syrran

    SvaraRadera