Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 14 mars 2011

Hemgjord müsli

Att göra müsli själv är både enkelt, nyttigt och gott. Det bästa är att man kan blanda i precis det man själv tycker om. I receptet har jag angett det som jag brukar blanda i min müsli, men det går självklart att variera både mängder och innehåll efter tycke och smak. Torkad frukt som papaya, ananas och tranbär ger lite extra sötma och vill man lyxa till det ordentligt är hackad mörk choklad otroligt gott i den här müslin!

Hemgjord müsli
3 dl rågflingor
3 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
½ dl linfrön
½ dl grovhackade hasselnötter
½ dl grovhackade mandlar
½ dl råsocker
2 tsk malen kanel
1 dl vatten
3 msk rapsolja
1 msk flytande honung
1 dl russin
Flingsalt

1. Blanda rågflingor, havregryn, solroskärnor, pumpakärnor, kokosflingor, linfrön, nötter och mandlar i en stor skål. Rör i socker och kanel.
2. Vispa ihop vatten, olja och honung. Häll ner vätskan i omgångar i müslin och rör om. Använd händerna och krama blandningen så att vätskan fördelas jämnt.
3. Bred ut müslin i en långpanna och rosta den i ugnen i 200 grader ca 20-25 minuter. Rör om flera gånger under tiden så att den blir jämnt rostad och inte bränd. Låt svalna.
4. Blanda till sist i russinen (och eventuellt övrig torkad frukt och choklad). Strö lite flingsalt över.

Förvara müslin i burk med tättslutande lock.

1 kommentar:

  1. Vad mycket olika frön och nötter! Men desto godare!

    SvaraRadera