Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 6 mars 2011

Pastagratäng

Förutom att pastagratäng är gott är det en rätt som är väldigt enkel att variera. Min pastagratäng blir olika från gång till gång, jag brukar slänga i det som råkar finnas i kylen. Enkelt och tacksamt om man har rester! Här kommer receptet på dagens gratäng.

Min pastagratäng
2 portioner pasta (jag använde fusilli fullkorn)
Ca 100 g kokt skinka
6 buketter broccoli
2 färska champinjoner
1 gul lök
1 tomat
1 stor morot
1 liten burk majs
Solroskärnor
Pepparmix, salt, basilika, timjan
1 ägg
2 dl mjölk
1 dl riven ost

1. Koka pastan. Låt broccolin koka med på slutet.
2. Skala och skiva moroten i bitar.
3. Bryn lök, champinjoner, morötter och skinka i en stekpanna.
4. Blanda pastan med grönsaksfräset och majs och krydda.
5. Häll blandningen i en smord ugnsform.
6. Blanda ägg och mjölk och häll över pastablandningen.
7. Strö över solroskärnor och riven ost.
8. Gratinera i 225 grader ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar