Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 14 mars 2011

Annelis middagspaj

Den senaste tiden har jag blivit galen i pajer av alla de slag, både efterrättspajer och matpajer. Det är ju så enkelt och framför allt gott och går att variera i all oändlighet. Den här pajen med fullkornsskal hittade jag på idag. Den känns nyttig och fräsch och var otroligt god!

Annelis middagspaj
Pajskal:
1 dl grahamsmjöl
2 dl kärnvetemjöl med fullkorn
100 g margarin
3 msk vatten

Fyllning:
100 g rökt skinka
4 färska champinjoner
1 gul lök
1 liten röd paprika
6 broccolibuketter
2 dl riven ost
4 ägg
2 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk paprikapulver

1. Finfördela margarinet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform. Nagga pajskalet och låt det stå kallt ca 30 minuter. Förgrädda det sedan i 200 graders ugnsvärme ca 10 minuter.
2. Skär skinkan, champinjonerna, löken, paprikan och broccolibuketterna i bitar. Bryn dem i en stekpanna och lägg dem i pajformen. Strö över den rivna osten.
3. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över blandningen i pajformen.
4. Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills äggstanningen stannat.
Servera pajen varm med sallad och vitlöksbaguett.

1 kommentar: