Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 20 februari 2013

Spaghetti alla puttanesca

En nästan oväntat god pastarätt med oliver, kapris och ansjovis. Receptet är från Glenn Strömbergs bok "Med smak för Italien". Det här är en rätt som jag längtar efter om jag inte ätit den på länge!

Spaghetti alla puttanesca (4 personer)
300 g spaghetti (kokas enligt anvisningarna på paketet)
3 msk olivolja
30 g smör
6 ansjovisfiléer, hackade
3 vitlöksklyftor, skivade
1 msk tomatpuré
5 skållade tomater, i bitar
125 g svarta oliver, urkärnade och skivade
1 msk kapris (gärna mer enligt mitt tycke!)
Salt, peppar
Hackad persilja

1. Värm upp en vid kastrull på medelvärme, häll i olivoljan och smöret. När smöret smält tillsätts ansjovisen och vitlöken. Rör om. Tillsätt tomatpurén, rör om igen och tillsätt sedan tomathacket, oliverna och kaprisen.
2. Sänk värmen och låt puttra i 6-8 minuter.
3. Avsluta med salt, peppar och den hackade persiljan och vänd i den kokta pastan. Garnera med en ansjovisfilé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar