Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 16 februari 2013

Piadina romagnola

Jag fick "Stora boken om bakning" i julklapp, en mycket bra och inspirerande bok som kommer att användas massor i mitt kök. Där hittade jag bland annat det här receptet på härliga italienska pannbröd. De rekommenderas att ätas ljumma och nygräddade med ost och skinka. I Italien serveras de också ofta som förrätt med en lokal ost, lufttorkad skinka och ruccola.

Piadina romagnola (ca 12 st)
1 dl mjölk
10 g jäst
1 dl vatten
1/2 msk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
ca 5 dl vetemjöl

1. Värm mjölken till fingervarmt och rör ut jästen i den.
2. Tillsätt vatten, bikarbonat, salt och olja och till sist mjölet. Arbeta igenom degen väl och låt den jäsa övertäckt i rumstemperatur ett par timmar.
3. Dela degen i 12 bitar och kavla ut dem i 1/2 cm tjocka rundlar.
4. Värm upp en gjutjärnspanna och baka bröden 2-3 minuter på varje sida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar