Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 13 februari 2013

Smarriga semlor

Igår var det så äntligen fettisdagen och därför dags för årets första semla, som jag längtat! I år testade jag ett recept från Icakuriren på semmelbullar, där man tillsätter smöret efter första jäsningen för att få saftigare bullar. Bullarna blev lätta, luftiga och goda men nästa gång tar jag lite mer kardemumma i degen!

Goda klassiska semlor (12 st)
50 g jäst för söta degar
3 dl mjölk, 37 grader
1 ägg
630 g (drygt 1 liter) vetemjöl
1/2 tsk nystött kardemumma
1/2 tsk salt
1 dl strösocker
1/2 tsk hjorthornssalt
100 g rumsvarmt smör
ägg till pensling
Fyllning:
200 g grovriven mandelmassa
mjölk
3 dl vispgrädde

1. Smula jästen i ljum mjölk i hushållsmaskinens degskål. Rör tills jästen lösts.
2. Blanda i ägg och hälften av mjölet. Tillsätt sedan kardemumma, salt, socker och hjorthornssalt. Arbeta i mer mjöl men spar 2 dl till senare. Arbeta degen i 5 minuter.
3. Täck med bakduk och låt jäsa 30 minuter.
4. Arbeta ner den jästa degen i bunken ett par minuter och tillsätt sedan smöret klickvis, varvat med resterande mjöl. Låt maskinen jobba 5 minuter och knåda sedan med långa tag för hand på bakbord. Degen ska bli blank och smidig.
5. Väg degen och dela siffran med 12. Väg upp degklickar till den siffran (ca 100 g) så får du lika stora, genomgräddade bullar. Trilla till bullar och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
6. Täck med bakduk och låt jäsa 10-15 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
7. Grädda semmelbullarna mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.
8 Skär lock av de avsvalnade bullarna och gröp ur inkråmet. Blanda mandelmassa och inkråm. Tillsätt mjölk tills du får en bra konsistens på fyllningen. Fördela fyllningen i bullarna.
9. Vispa grädden och spritsa den över fyllningen.
10. Lägg på locken och sikta florsocker över semlorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar