Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 13 februari 2013

Bittas cheesecake

Här kommer mitt favoritrecept på fryst cheesecake. I många andra recept tar ostsmaken över tycker jag, men den här cheesecaken smakar mindre ost och mera glass. Helt enkelt perfekt för min smak!

Bittas cheesecake
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
65 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Digestivekex

1. Dela äggen i gulor och vitor. 
2. Rör ihop äggulor, socker och philadelphiaost. 
3. Vispa äggvitorna till skum. 
4. Vispa grädden med vaniljsockret. 
5. Rör försiktigt ner äggvitor och grädde i äggulesmeten. 
6. Smula digestivekex så att de täcker botten i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. 
7. Häll smeten i formen. Strö smulade digestivekex över.
8. Frys i minst 4 timmar. 
9. Ta ut och tina cheesecaken ca 20 minuter innan servering. Den är godast när den är lite smält.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar