Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 6 februari 2013

Hemgjord müsli

Det här är den godaste müslin jag vet, dessutom är den både nyttigare och billigare än müsli från affären. Ett extra plus är att du kan få den precis som du vill, det är bara att blanda i dina egna favoriter av nötter, frön och torkad frukt. Jag brukar lyxa till det och blanda i lite hackad mörk choklad i min müsli. Att strö lite flingsalt över ger också en spännande smak.

Hemgjord müsli
3 dl rågflingor
3 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1 dl kokosflingor
1/2 dl linfrön
1 dl hackade nötter, t ex hasselnötter, valnötter
1/2 dl råsocker
1-2 tsk malen kanel
1 dl vatten
3 msk rapsolja
1 msk honung
2 dl torkad frukt, t ex. russin, tranbär, papaya

1. Blanda rågflingor, havregryn, solroskärnor, pumpafrön, kokosflingor, linfrön och nötter i en stor skål. Rör i socker och kanel.
2. Vispa ihop vatten, olja och honung. Häll ner vätskan i omgångar i müslin och rör om. Använd händerna och krama blandningen så att vätskan fördelas jämnt.
3. Bred ut müslin i en långpanna och rosta den i ugnen i 200 grader i 20-25 minuter. Rör om flera gånger under tiden så att den blir jämnt rostad och håll koll så att den inte blir bränd. Låt svalna helt.
4. Blanda till sist i den torkade frukten och eventuellt choklad och flingsalt. Förvara müslin i en burk med tättslutande lock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar