Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 21 februari 2013

Danskt rågbröd

Ett mustigt och fiberrikt bröd med både syrlighet och sötma. Det går relativt fort att baka jämfört med många andra recept på danskt rågbröd där man gör en fördeg som får stå över natten. Jag skivar upp brödet innan jag fryser in det och tar fram och rostar en skiva till frukost. Min favorit just nu!

Danskt rågbröd
4 dl filmjölk
25 g jäst
3/4 dl brödsirap
1/2 dl smör- och rapsolja
1 1/2 tsk salt
2 tsk stött anis
2 tsk stött fänkål
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön
4 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl special

1. Värm filmjölken till 37 grader.
2. Rör ut jästen i filmjölken i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta till en lös deg ca 10 minuter.
3. Låt jäsa 30 minuter.
4. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Häll degen i en smord avlång bakform.
6. Låt jäsa ca 30 minuter.
7. Sätt in brödet i nedre delen av ugnen och sänk temperaturen till 175 grader.
8. Grädda i ca 1 timme.
9. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler. Linda in brödet i en bakduk och låt det gärna ligga till nästa dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar