Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 21 februari 2013

Min favoritlimpa med filmjölk

Äntligen har jag lyckats baka den utlimata filmjölkslimpan! Jag brukar ofta göra filmjölkslimpa eftersom det går snabbt och lätt. Jag brukar variera ingredienserna för varje gång och prova mig fram. Den här gången fick jag till den absolut godaste filmjölkslimpan, vet inte vad som gjorde det men den här kommer jag absolut att baka igen!

Favoritlimpa med filmjölk
4 dl filmjölk
1/2 dl mörk sirap
1/2 dl lingonsylt
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl grovhackade hasselnötter
2 dl havregryn
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågsikt
2 dl vetemjöl

1. Rör ihop filmjölk och mörk sirap.
2. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en jämn smet.
3. Häll smeten i en smord avlång bakform. Strö över havregryn, linfrön, pumpa- och solroskärnor.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 60 minuter.
5. Ta ur brödet ur formen och grädda det på gallret i ca 10 minuter till. Känn med en sticka så att brödet är färdigt innan du tar ut det. Stickan ska vara torr.
6. Låt svalna på galler, linda sedan in det i en bakduk och låt vila några timmar innan du skär upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar