Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 9 september 2011

Snabb höstgryta

Nu när hösten smyger sig på börjar jag längta efter mustiga grytor och varma soppor. Den här grytan lagade jag igår och den var precis vad jag behövde i höstmörkret!

Snabb höstgryta
300 g fläskkarré
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl färska kantareller
1 köttbuljongtärning
2 dl vatten
1 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 msk viltfond med kantarell
2 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk soja
1 tsk messmör
timjan

1. Hacka löken och skär karrén i bitar. Stek lök, karré och kantareller i smör i en djup stekpanna. Krydda med salt och peppar.
2. Pressa i vitlök, häll på vatten och lägg i buljongtärningen. Låt koka ett par minuter.
3. Tillsätt tomatpuré, chilisås, viltfond, grädde och mjölk och låt koka ihop.
4. Smaka av med soja, messmör och timjan.

Strö lite persilja över grytan och servera med ris och svartvinbärsgelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar