Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 25 september 2011

Moules marinière

Igår åt jag blåmusslor för första gången och jag blev glatt överraskad. Vi lagade en klassisk moules marinière efter ett recept från restaurang F12 och det kommer vi definitivt att göra om. Själva musslorna smakar inte så mycket men med kryddorna och såsen blev det helt fantastiskt gott!

Moules marinière
1 kg färska blåmusslor
1 msk smör
2 finhackade schalottenlökar
2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl vitt vin (vi använde Domaine Laroche Chablis)
2 dl grädde
2 msk finhackad persilja
2 msk finhackad dragon
1 tsk vitvinsvinäger
Salt och peppar

1. Tvätta musslorna, kasta de musslor som är öppna vid tvättningen.
2. Svetta löken i smöret i en vid kastrull, tillsätt sedan vitlöken och musslorna.
3. Häll på det vita vinet och låt musslorna koka under lock tills de har öppnat sig, ca 3-4 minuter.
4. Tillsätt grädden och örterna. Smaka av med salt, peppar och vinäger.

Servera med bröd, pommes frites och majonnäs.

1 kommentar:

  1. Wow vilket mod att laga detta!! Skulle vilja prova men jag vet inte ens om det går att få tag på färska musslor här hemma!! Pommes till hade jag aldrig heller gissat mig till men säkert jättegott!

    SvaraRadera