Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 28 november 2011

Sushi

I helgen provade jag att göra egen sushi och det smakade precis som den köpta varianten, fantastiskt gott alltså! Detta trots att jag använde grötris istället för "riktigt" sushiris och min egen blandning av vitvinsvinäger, socker och salt istället för risvinäger. Enkelt var det också så jag kan lova att det blir sushi här hemma snart igen!


Sushi (maki)
3 dl grötris
7 dl vatten
1 msk vitvinsvinäger
3 msk vatten
4 msk strösocker
1/2 msk salt
2 noriark
ca 75 g kallrökt lax
1/4 gurka
1/2 avokado
wasabi (japansk pepparrot)


1. Blanda ris och vatten i en kastrull. Koka upp, rör om och låt småkoka på svag värme i 25 minuter.
2. Blanda vitvinsvinäger, vatten, socker och salt i en kastrull. Värm försiktigt under omrörning tills sockret har smält. Var noga så att det inte kokar. Ta kastrullen från plattan och låt svalna.
3. Blanda vinägerblandningen med riset och låt svalna.
4. Skär laxen i smala strimlor och gurka och avokado i stavar.
5. Lägg ett noriark med den blanka sidan nedåt på en bambumatta eller en tunn kökshandduk. Bred ut riset i ett cm-tjockt lager över arket. Lämna någon centimeter längst upp för förslutning.
6. Lägg en tunn sträng wasabi över riset strax före mitten av arket. Lägg på en rand lax, avokado och gurka.
7. Rulla ihop hårt men försiktigt fram till den fria kanten. Fukta den med lite vatten och förslut rullen.
8. Skär rullen i 1-2 cm breda skivor med en vass kniv.

Servera med japansk soja blandat med wasabi för extra sting. Ät gärna med pinnar!

Man kan också göra riskuddar med lax. Forma små riskuddar, lägg på en liten klick wasabi och en avokadobit. Toppa med en skiva lax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar