Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 1 november 2011

Min favoritpaj med päron

Den här pajen är min favorit för tillfället. Den går att göra med vilken sorts frukt eller bär som helst och är superenkel att svänga ihop. Jag hade några övermogna päron hemma så jag använde det, annars är blåbär en riktig höjdare i den här pajen. Pajen blir mjuk och nästan lite kladdig men med en lite knäckig yta.

Favoritpaj
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1/2 dl råsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör
1 ägg
5 päron
1 tsk malen ingefära

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke.
3. Tillsätt smör och ägg och blanda till en jämn smet.
4. Skala och skär päronen i skivor. Lägg dem i en smord form. Strö över ingefära.
5. Häll smeten över frukten och grädda i 175 grader ca 30 minuter.

Servera med vaniljsås eller glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar