Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 13 januari 2014

Pulled chicken

Pulled chicken är en ny favoriträtt här hemma. Jag lagade det i min lergryta men det ska även gå bra att göra i vanlig ugnsform, täck i så fall över formen med aluminiumfolie så att kycklingen inte bränns. Det finns många olika varianter av pulled chicken, så här gjorde jag och det blev fantastiskt gott.

Pulled chicken (2 portioner)
400 g kycklinglår med ben
1 gul lök
1 tsk paprikakrydda
1 dl barbecuesås (jag använde Sweet Baby Ray's Barbecuesås)
1/2-1 dl vatten

1. Lägg lergrytan i blöt i kallt vatten i minst 15 minuter.
2. Skala, halvera och skiva löken. Lägg lökskivorna i botten på lergrytan. Lägg kycklinglåren ovanpå. Strö över paprikakryddan.
3. Rör ihop barbecuesås och vatten och häll såsen över kycklingen i lergrytan.
4. Lägg på locket och ställ in grytan i kall ugn. Sätt temperaturen på 175 grader och låt stå i minst 2 timmar. Ta ut grytan och låt svalna en stund.
5. Ta upp kycklinglåren och dra isär köttet i bitar med hjälp av en gaffel.
6. Häll såsen och löken från grytan i en kastrull och koka ihop. Lägg i kycklingköttet och låt koka med en stund tills det blivit riktigt trådigt. Tillsätt eventuellt mer vatten och barbecuesås, men det får inte bli för rinnigt. Smaka av och krydda efter behov.

Servera i tortillabröd med coleslaw, rostad majs och tomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar