Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 4 januari 2014

Kakstämplar

Jag fick ett set med söta kakstämplar i julklapp och nu har jag äntligen testat att använda dem. Det var riktigt roligt att gå loss med stämplarna och kakorna blev jättefina. Man kan stämpla i princip vilken kakdeg som helst, eftersom det går att stämpla både innan och efter gräddning. Jag gjorde en deg som jag stämplade innan gräddning men nästa gång ska jag nog testa att stämpla vanliga chocolate chip cookies eller liknande efter gräddning. Om degen innehåller bakpulver blir det snyggast att stämpla efter gräddning, annars blir mönstret lite otydligt. Jag delade min deg i två delar och blandade i kakao den ena halvan. Kakorna blir spröda och passar utmärkt att lägga ihop två och två med till exempel chokladganache eller nutella mellan.

Stämplade kakor (ca 60 st)
80 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Ev. 2 msk kakao

1. Vispa smör och socker vitt och fluffigt.
2. Vispa ner ägget.
3. Tillsätt mjöl, vaniljsocker och eventuellt kakao. Rör ihop till en deg.
4. Plasta in degen och lägg kallt i minst två timmar.
5. Kavla ut degen på mjölat bakbord och ta ut kakor med mått som du sedan stämplar eller stämpla degen direkt och skär ut kakor runt stämpeln. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper.
6. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar