Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 6 januari 2014

Nyårsdessert

På nyårsafton blev jag bjuden på en fantastisk dessert, en fullkomligt ljuvlig kolacheesecake som jag bara måste prova att göra själv snart. Receptet har värdinnan själv kommit på. Tack Johan och Sophie för en fantastisk nyårsmiddag och tack Sophie för att jag fick ta del av receptet på desserten!

Frusen kolacheesecake med oreobotten
Botten:
150 g oreokex
75 g smält smör

Cheesecake:
300 g philadelphiaost
1 burk karamelliserad mjölk
1 3/4 dl strösocker
3 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker

Dekoration:
50 g mörk choklad
Hackad mandel
Färska bär, t.ex. jordgubbar, hallon

1. Dela oreokexen och skrapa bort fyllningen. Krossa eller mixa kexen till fina smulor och blanda med det smälta smöret. Lägg det i en lämplig form. Låt stå i kylen ca 20 minuter.
2. Vispa ihop alla ingredienser till cheesecaken till en tjock smet som fortfarande ska gå att hälla ur skålen. Häll smeten över oreobottnen.
3. Bryt chokladen till dekorationen i bitar och smält över ett vattenbad eller i mikro. Låt svalna något. Strö den hackade mandeln över cheesecaken och ringla sedan över chokladen till ett fint mönster.
4. Täck tårtan med plastfolie och låt stå i frysen i 6-8 timmar. Ta ut tårtan ca 30 minuter före servering. Dekorera med färska bär.

1 kommentar: