Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 4 januari 2014

Chocolate crackles

Chokladkakor som rullas i socker och får en krackelerad, snöig yta. Mina kakor fick inte det fina sprickmönstret, vilket nog berodde på att jag inte täckte dem tillräckligt med strösockret innan jag rullade i florsockret. Därför absorberades florsockret av kakan under gräddningen istället för att ligga kvar på ytan och ge den fina kontrasten mot chokladen. Men utseendet är inte allt, goda var de i alla fall!

Chocolate crackles (ca 24 st)
100 g + 100 g mörk choklad
75 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl farinsocker
1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk nystött kardemumma
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1/2 tsk flingsalt
1/4 dl mjölk
Garnering:
1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker

1. Smält 100 g choklad. Låt svalna något.
2. Vispa ihop smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och sist den smälta chokladen under lätt vispning.
3. Blanda ihop mjöl, kakao, bakpulver och flingsalt. Rör ner mjölblandningen och mjölken i smeten. Arbeta samman till en lätt kladdig deg.
4. Grovhacka 100 g choklad och blanda med degen.
5. Forma degen till bollar. Lägg dem på en skärbräda och täck med plastfolie. Låt vila i kylen ca 1 timme.
6. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i florsocker. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem något.
7. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 14 minuter, tills ytan börjar krackelera. Låt kakorna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar