Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 2 oktober 2011

Viltskavsgryta

På hösten blir jag alltid sugen på grytor av olika slag. Den här viltskavsgrytan har riktigt höstig och god smak. Jag använde champinjoner i grytan den här gången, men har man kantareller hemma är det ännu godare!

Viltskavsgryta
1 gul lök
1 paket fryst viltskav
100 g färska champinjoner
2 dl grädde
2 dl vatten
2 msk viltfond med kantarell
2 tsk kinesisk soja
1 msk messmör
4 krossade enbär
3 msk lingon
1 tsk torkad timjan
Salt och peppar


1. Skala och hacka löken. Skiva champinjonerna. Bryn viltskav, lök och champinjoner i olja i en gryta. Krydda med salt och peppar.
2. Tillsätt grädde, vatten, fond, soja och messmör. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter.
3. Tillsätt enbär, lingon och timjan och låt puttra en liten stund. Smaka av med salt och peppar.

Servera grytan med ris eller potatis, haricots verts och svartvinbärsgelé.

1 kommentar:

  1. Vad gott! Ja på hösten blir du sugen på grytor. Hoppas du aldrig bloggar om fiskpinnar för då vet jag att du är sjuk! =) Kram!

    SvaraRadera