Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 24 oktober 2011

Smörgåstårta

I onsdags överraskade jag Erik med en smörgåstårta när han kom hem på kvällen efter att ha varit bortrest på jobb i två dagar. Jag fuskade lite med färdigköpt bröd och skagenröra, men har man tid är det såklart godare att göra allt själv från grunden. Lägg gärna ihop tårtan kvällen eller morgonen innan den ska ätas så att den blir riktigt saftig och garnera sedan innan serveringen. Den här tårtan uppskattades mycket av Erik och jag är själv också riktigt nöjd med resultatet!

Smörgåstårta
1 formfranska
Mjölk

Fyllning 1:
200 g bredbar leverpastej
3 msk bostongurka
3 msk grädde

Fyllning 2:
200 g skagenröra

Garnering:
100 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
3 msk majonnäs
3 hårdkokta ägg
Salladsblad
Räkor
Rökt skinka
Mandarinklyftor
Ost
Tomat
Gurka

1. Skär bort kanterna på brödskivorna och lägg ett lager på ett tårtfat eller en bricka. Pensla brödskivorna med mjölk för en saftigare smörgåstårta.
2. Rör ihop leverpastej, bostongurka och grädde till en krämig röra. Bred röran över första lagret med bröd.
3. Lägg på ett lager till med formfranska. Lägg skivorna lite omlott mot första lagret så blir tårtan stadigare. Pensla med mjölk.
4. Bred på skagenröran.
5. Lägg på ytterligare ett lager med formfranska. Pensla med mjölk.
6. Vispa grädden och blanda med philadelphia, creme fraiche och majonnäs. Bred ut blandningen så att den täcker hela tårtan.
7. Klä in tårtan med plastfolie och låt stå i kylskåpet i några timmar, gärna över natten.
8. Garnera efter egen fantasi, tycke och smak!

3 kommentarer:

  1. Åååå vilken fin! Och säkert jättegod! Tyvärr smakade jag aldrig på den, någon natta-hungrig åt ju upp den på natten =) Kram!

    SvaraRadera
  2. Du får göra den någon mer gång!

    SvaraRadera