Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 21 oktober 2011

Banoffeepaj

Den här pajen är en mäktig godsak med en smarrig kexbotten, söt kola, fräsch banansmak och len grädde. Den är lite speciell eftersom kolan görs genom att koka en burk kondenserad mjölk. Annorlunda men jättegott!

Banoffeepaj
1 burk sötad kondenserad mjölk
ca 13 digestivekex
100 g smör
2 bananer
2 dl vispgrädde
1 dubbeldajm

1. Lägg burken med kondenserad mjölk i en stor kastrull. Fyll på med vatten så det täcker burken. Koka upp och låt småkoka i ca 3 timmar. Ju längre burken får koka, desto fastare blir kolan. Fyll på med mer vatten då och då så att burken hela tiden är täckt med vatten, annars kan den explodera.
2. Smält smöret. Krossa digestivekexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut degen i botten på en bakform, ca 24 cm i diameter. Låt stå kallt en stund.
3. Kyl den färdigkokade burken med kondenserad mjölk i kallt vatten och bred ut kolan i pajskalet. Skiva bananerna och fördela ovanpå kolan. Vispa grädden och bred den över bananerna. Strö till sist över hackad dajm.

2 kommentarer:

  1. Häftigaste och godaste jag ätit på länge!! Tack! Den blir så speciell tack vare alla förväntningar man har efter att ha kokat burken så länge!!

    SvaraRadera
  2. Ja den lever verkligen upp till förväntningarna! Jag minns hur fantastiskt de första tuggorna smakade och hur illa jag mådde efteråt för att jag inte kunde sluta äta :) Den är mäktig!

    SvaraRadera