Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 18 maj 2011

Min goda köttfärssås

Det här är receptet på min egen variant av köttfärssås. Den passar utmärkt att servera med spagetti eller i en lasagne. Balsamvinäger, chilisås och honung gör såsen extra god!

Min goda köttfärssås 
400 g nötfärs
1 gul lök
6 färska champinjoner
3 morötter
2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
1/2 dl chilisås
2 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 dl creme fraiche
1 msk balsamvinäger
1 msk flytande honung
1/2 msk kinesisk soja
2 tsk örtkryddor (timjan, rosmarin, oregano)
1 tsk paprikakrydda
Svartpeppar
Salt

1. Hacka löken, skiva champinjonerna och skala och riv morötterna. Bryn i lite olja i en gryta.
2. Bryn nötfärsen och smaksätt med salt och peppar.
3. Tillsätt krossade tomater, chilisås, vatten och honung. Rör om och koka upp.
4. Tillsätt buljongtärning, pressad vitlök, creme fraiche, balsamvinäger, soja och kryddor. Låt puttra i ca 10 minuter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar