Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 1 december 2011

Surdegsbröd med julsmak

Idag provade jag att baka ett surdegsbröd som jag kryddade med julkryddor, eftersom jag älskar julen och alla dess smaker. Brödet smakade fantastiskt gott och blev så där segt och fullt av härliga luftbubblor som bara surdegsbröd kan bli!

Surdegsbröd med julsmak
12 g jäst
2 dl kallt vatten
1/2 dl surdeg av råg
1/2 tsk salt
1 msk mörk sirap
1/2 tsk kanel
1/2 tsk malda nejlikor
1/2 tsk anis
1/4 tsk kummin
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl vetekross
1/2 dl linfrön
1/2 dl halverade hasselnötter
2 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite vatten. Tillsätt resterande ingredienser och kör i maskin eller med elvispens degkrokar i minst 5 minuter. 
2. Låt jäsa i minst 2 timmar, gärna längre.
3. Forma försiktigt degen till en limpa och lägg i en brödform.
4. Låt jäsa i minst 2 timmar till. 
5. Pensla brödet med vatten och strö över solroskärnor och flingsalt.
6. Sätt in i 250 grader ugnsvärme och spraya in vatten i ugnen för att få en hård skorpa på brödet.
7. Sänk värmen till 200 grader efter ca 10 minuter och grädda brödet i totalt 40 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar