Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 28 december 2011

Mörkt frukt- och nötbröd

Det här grova brödet innehåller soja som ger en mustig och fyllig smak. Jag återger originalreceptet, men det går bra att använda de frukter och nötter man själv gillar. Själv använde jag sötmandel, hasselnötter och russin i mitt bröd, men det är perfekt att stoppa i de dadlar, fikon och valnötter som kanske blev över efter julfirandet!

Mörkt frukt- och nötbröd
1/2 dl sötmandel
1/2 dl cashewnötter
3 torkade fikon
2 dadlar
2 1/2 dl fint rågmjöl
1 dl vetemjöl
3/4 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 dl russin
2 1/2 dl filmjölk
1/2 dl flytande honung
1 msk kinesisk soja

1. Skålla och skala mandeln. Rosta mandel och cashewnötter i en torr, het stekpanna. Låt kallna.
2. Hacka fikon och dadlar.
3. Blanda råg- och vetemjöl, bikarbonat och bakpulver. Tillsätt frukt och nötter. Blanda i filmjölk, honung och soja och rör till en jämn smet.
4. Häll smeten i en smord avlång bakform, 1 1/2 liter.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader ca 45 minuter. Låt brödet stå kvar i formen ca 5 minuter innan det stjälps upp på galler och får svalna.

2 kommentarer:

  1. Ser sinnessjukt gott ut! Kan man frysa detta?

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen gott och lite annorlunda i smaken, nästan beroendeframkallande :) Det går alldeles utmärkt att frysa brödet, jag brukar skiva upp det innan jag fryser det så går det snabbt att tina i micron eller i brödrosten!

    SvaraRadera