Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 27 december 2011

Mitt julbröd

Tänkte att jag skulle baka vörtbröd till jul men att hitta vört var inte lätt, så jag gjorde en variant med julkryddor och konstigt nog smakade det ändå nästan som vörtbröd. Jättegott med julskinka och senap på!

Mitt julbröd
4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 1/2 dl fint rågmjöl
2 1/2 dl grovt rågmjöl
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk malda pomeransskal
2 tsk mald ingefära
1/2 msk malda nejlikor
1/2 msk mald kardemumma
1 dl russin

1. Rör ihop alla ingredienser till en jämn deg.
2. Häll den lösa degen en smord avlång bakform.
3. Grädda brödet i 150 grader ca 90 minuter. Låt brödet stå kvar i formen en stund innan det stjälps upp på galler och får svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar