Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 5 december 2011

Min julkavring

Jag blandade i lite julkryddor i degen när jag bakade kavring och vips så doftade det jul i hela lägenheten. Brödet blev smakrikt med en svag touch av pepparkaka!

Min julkavring
2½ dl fint rågmjöl
2 ½ dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
3/4 msk fänkål
3/4 msk anis
1 tsk kanel
½ tsk kummin
½ tsk ingefära
1/4 tsk malen kryddnejlika
4 ½ dl filmjölk
3/4 dl mörk sirap


1. Blanda alla ingredienser och rör ihop till en jämn smet.
2. Häll smeten i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader ca 1 ½ timme.
4. Pensla brödet med vatten blandat med lite sirap direkt när det tagits ut ur ugnen.
5. Låt brödet stå kvar i formen i 5 minuter innan det stjälps upp på galler och får svalna.

1 kommentar:

  1. Oj nu har du verkligen varit igång och bakat! Duktig du är! Och allt låter jättegott!

    SvaraRadera