Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 12 oktober 2013

Min goda fläskfilégryta

Mitt eget recept på fläskfilégryta, en riktig favoriträtt här hemma. Såsen är smakrik och supersmarrig.

Min fläskfilégryta (4 portioner)
400 g fläskfilé
Salt och peppar
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
6 färska champinjoner
1 röd paprika
1/2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
3 dl vatten
1 1/2 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk balsamvinäger
1/2 dl chilisås
2 dl grädde
Persilja

1. Putsa fläskfilén och skär den i bitar. Bryn i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg bitarna åt sidan.
2. Skala och hacka lök och vitlök. Skiva champinjonerna och skär paprikan i bitar. Bryn alltsammans i stekpannan. Pudra över curry och paprikapulver och låt fräsa med några minuter.
3. Lägg tillbaka fläskfilébitarna i pannan. Häll på vatten, kalvfond, soja och balsamvinäger och låt koka ca 15 minuter.
4. Tillsätt chilisås och grädde och låt puttra ytterligare ca 10 minuter. Rör ner hackad persilja i grytan. Smaka av. Servera med råris och sallad.

1 kommentar: