Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 8 maj 2012

Whoopies

Whoopies eller whoopie pies är den senaste amerikanska baktrenden. De kan liknas vid franska macarons men är som en blandning mellan småkaka och sockerkaka fylld med krämig fyllning. Kakorna är mjuka och fluffiga inuti och fantastiskt goda, helt i min smak.

Både smeten och fyllningen går att variera efter tycke och smak. Testa t.ex. att byta ut 1/2 dl av vetemjölet mot 1 dl havregryn så får du havrewhoopies. Eller byt ut 1/2 dl mjöl mot lika mycket kakao, uteslut vaniljsockret och minska mängden mjölk till 1/2 dl så blir det chokladwhoopies.

Jag gillar smörkräm och använde därför det som fyllning i mina whoopies, både med hallon- och chokladsmak. Nästa gång tänker jag nog prova en krämig cream cheese frosting, det är ju också hur gott som helst!

Whoopies (ca 20 st)
50 g rumsvarmt smör
1/2 dl olja
1 1/4 dl strösocker
1 rumsvarmt ägg
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
3/4 dl mjölk

Grundrecept smörkräm:
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
Tillsätt några teskedar hallonsylt och eventuellt någon droppe röd karamellfärg om du vill ha hallonfyllning eller några teskedar kakao för att få en chokladfyllning.

1. Vispa ihop smör, olja och strösocker. Tillsätt ägget och vispa till en fluffig smet.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner i smeten.
3. Tillsätt mjölken och vispa snabbt ihop till en jämn smet. Rör inte mer än nödvändigt.
4. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut ca 40 runda plättar på plåtar med bakplåtspapper. De ska vara ungefär lika stora som 5-kronor. Det går också bra att klicka ut smeten med en sked.
5. Grädda i 175 grader ca 12 minuter. Låt svalna.
6. Rör ihop ingredienserna till önskad fyllning och spritsa eller bred ut den på undersidan av hälften av kakorna. Lägg ihop kakorna med den andra hälften som lock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar