Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 8 maj 2012

Fullkornslimpa Koster

Ett grovt fullkornsbröd med tuggmotstånd. Det är enkelt att baka och behöver inte knådas eller bakas ut för hand. Min nya fullkornsfavorit!

Fullkornslimpa Koster
25 g jäst
3 dl fingervarmt vatten
3/4 dl mörk sirap
1/4 dl soja
1 tsk salt
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
3/4 dl linfrön
3 1/2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågflingor
3 dl vetemjöl

1. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en lös deg, gärna med hushållsassistent eller elvispens degkrokar.
2. Klicka ut degen i en smord brödform. Strö över lite mjöl och jämna till ytan.
3. Låt jäsa under bakduk tills brödet nått formens kant, ca 2 timmar.
4. Grädda i 200 grader 40-50 minuter.
5. Stjälp upp brödet ur formen och låt det svalna inlindat i en bakduk.



2 kommentarer:

  1. Den här skulle jag gärna prova men jag har inte alla frön och ingredienser hemma, har inte så välsorterat skafferi som du =) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att utesluta frön och kross men jag rekommenderar att du köper hem ingredienserna, jag lovar att de kommer till användning för du kommer inte att få nog av det här brödet :)

      Radera