Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 14 maj 2012

Turbobröd

Som ni kanske har märkt gillar jag att baka filmjölkslimpor av olika slag. Det som är så bra med filmjölksbröd är att man kan slänga ner vad man har hemma för stunden eller är sugen på. Man får blanda olika mjölsorter, gryn, frön, torkade bär och frukt efter egen fantasi och smak. Det gör att den ena limpan sällan är den andra lik. Här kommer receptet på min senaste komposition. Jag hade inte så mycket filmjölk hemma och testade därför att blanda med vatten, vilket gick alldeles utmärkt. Soja ger brödet fin färg och mustig smak.

Turbobröd
2 dl filmjölk
2 dl vatten
1/2 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
1 tsk kinesisk soja
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 dl havregryn
1/2 dl vetekli
1/2 dl krossat linfrö
1/2 dl rågkross
1/2 dl hasselnötter/mandlar
1/2 dl russin
1 1/2 dl grovt rågmjöl
1 dl fint rågmjöl
1 dl vetemjöl

1. Blanda ihop alla ingredienser ordentligt i en bunke till en ganska lös deg.
2. Klicka ut degen i en smord brödform. Strö över frön eller gryn, t ex solros- och sesamfrön och havregryn och tryck till lite lätt så att de fastnar.
3. Grädda i 200 grader ca 50 minuter. Ta ur brödet ur formen och grädda det direkt på ugnsgallret i ytterligare ca 10 minuter. Känn efter med en sticka så att det inte är degigt. Låt svalna inlindat i en kökshandduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar