Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 9 september 2013

Enkel fisk i ugn

Det är svårt att hitta enkla och goda fiskrecept tycker jag. Den här rätten lagade jag utifrån lite av det som fanns hemma här om dagen och det blev inte alls dumt. En enkel och snabb fiskrätt som kommer att lagas igen.

Min enkla fisk i ugn (4 portioner)
400 g torskfilé
1/2 finstrimlad purjolök
Örtsalt
Citronpeppar
Finklippt dill
10 cocktailtomater
1 dl creme fraiche
1 dl mjölk
1 dl vatten
1 msk hummerfond
2 msk tomatpuré eller chilisås

1. Tina fisken om den är fryst. Lägg den i en smord ugnsfast form.
2. Lägg purjolöken på fisken. Krydda och strö över dillen.
3. Halvera cocktailtomaterna och lägg dem runt fisken i formen.
4. Koka ihop creme fraiche, mjölk, vatten, hummerfond och tomatpuré eller chilisås. Häll såsen runt fisken.
5. Sätt in i ugnen i 200 grader ca 20 minuter.

Servera med couscous, ris eller potatis samt sallad, kapris och en citronklyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar