Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 21 februari 2012

Supergoda semlor

Trots att jag älskar semlor och de har funnits på bagerierna i flera veckor redan tjuvstartar jag aldrig med semmelätandet innan fettisdagen. Men så igår var det äntligen dags och den som väntar på något gott.. Jag bakade egna semlor och de var världens godaste! Två semlor fick jag lätt i mig och det blir garanterat fler under veckan!!

Supergoda semlor (8 st)
25 g jäst
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
1 krm salt
1/2 tsk kardemumma
1/2 dl vit sirap
1 litet ägg
1/2 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl
Ägg till pensling

Fyllning:
ca 100 g mandelmassa
Mjölk
Vispgrädde
Florsocker

1. Smält smöret. Häll i mjölken och låt blandningen bli 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med degspadet. Tillsätt salt, kardemumma, sirap, ägg, hjorthornssalt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig.
3. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 40 minuter.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda ut alla luftbubblor. Dela degen i ca 8 delar och baka ut till runda släta bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i ca 30 minuter.
5. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader 8-10 minuter.
6. Låt bullarna kallna på galler under bakduk.
7. Skär av lock på bullarna och gröp ur en del av inkråmet. Riv mandelmassan grovt och blanda med inkråmet. Tillsätt mjölk tills röran blir smidig och får önskad konsistens.
8. Fyll bullarna med mandelmasseröran. Vispa grädden och spritsa eller klicka på den på bullarna. Lägg på locken och pudra över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar