Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 30 januari 2012

Marsipankakor

Jag hade en massa marsipan kvar sedan julbaket och funderade på vad jag kunde göra med den. Valet föll på enkla mandelmassekakor. Dessa blev dock sötare (och godare) än vanliga eftersom marsipan innehåller mer socker än mandelmassa. Jag hade i lite för mycket äggvita i min smet och fick därför ganska platta kakor, inte fel det heller, men för att kakorna ska bli toppiga och inte flyta ut under gräddningen måste smeten vara ganska fast. Kakorna är otroligt lättbakade och blir härligt sega och goda!

Marsipankakor
200 g marsipan (eller mandelmassa)
1 äggvita
Hasselnötter/valnötter till garnering

1. Riv marsipanen. Tillsätt äggvitan lite i taget och blanda ordentligt.
2. Klicka ut smeten till bollar på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en halv nöt i varje kaka.
3. Grädda i 200 grader 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar