Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 29 januari 2012

Kladdkaka med jordnötstopping

Den senaste tiden har jag blivit tokig i jordnötter och jordnötssmör och använder det både i mat, bakverk, på smörgås och som snacks. Självklart var jag bara tvungen att testa att göra en jordnötstopping till kladdkakan igår. Inte så dumt!

Kladdkaka med jordnötstopping
100 g smör
2 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
1 1/4 dl vetemjöl
smör och kokos till formen

Topping:
1 dl jordnötssmör
1 dl florsocker
1/2 dl grovhackade jordnötter
Ev. några matskedar vatten

1. Smält smöret och låt svalna. Rör ner socker, kakao, vaniljsocker, salt och ägg. Tillsätt vetemjöl och rör hastigt till en slät smet.
2. Smörj en form och täck botten och kanter med kokos. (Formen som jag använde var 19 cm i diameter. Dubbla receptet för en större form.) Häll smeten i formen.
3. Grädda i 175 grader ca 20-25 minuter.
4. Rör ihop jordnötssmör,  florsocker, jordnötter och eventuellt vatten om smeten är för tjock. Bred på toppingen på kladdkakan när den svalnat.

Servera med vispad grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar